Renovatie en nieuwbouw van Hangar nr. 1 in Oostende.

Architect

AVAPARTNERS ARCHITECTS & PLANNERS & ZAMPONE ARCHITECTUUR

Adres

Koninklijk Stapelhuis Hangar n°1 Westkaai Vlotdok, 8400 Oostende

Bouwheer

ION Development Group

Budget
Oppervlakte
Beschrijving
Bouwen van 42 studio’s voor raamprostitutie, een office center, een plaza en een brasserie met lokale bierbrouwerij te Hangar nr 1 in Oostende.


HISTORISCHE CONTEXT Hangar n°1 vormt één geheel samen met de halfportaalkraan nr 2, het gebouw van de Havenkapiteindienst aan de noordzijde enerzijds, en het Stapelhuis, het Douanegebouw en het Entrepot op de Oostkaai anderzijds. Samen vertegenwoordigen ze de vroegste industriële uitbreiding van de haven van Oostende, die startte op 10 oktober 1894 met een overeenkomst tussen de Belgische Staat en de Stad Oostende voor de herinrichting en uitbreiding van de haven. De werken gingen in 1898 van start en duurden tot 1914. Met de bouw van Hangar n°1 werd gestart in 1906. De koninklijke stapelplaats Hangar n°1 de laatste overblijvende stapelplaats uit een reeks van 3.BESCHRIJVING BESTAAND PAND Hangar n°1 is een neoclassicistisch stapelhuis bestaande uit 2 bouwlagen en een plat dak. Het gebouw heeft een grondoppervlak van 25m x 100m, en is 12,50m hoog. Er is geen kelder aanwezig. De gevels zijn opgetrokken uit baksteenmetselwerk met een hoge arduinen plint. De traveeën van de gevels worden benadrukt door de geblokte gecementeerde pilasters die doorlopen tot boven de kroonlijst. De gesloten borstwering met postamenten onttrekt het dak aan het zicht. De gevels zijn voorzien van getoogde raamopeningen met houten ramen met diefijzers, en getoogde deur- en poortopeningen met ijzeren deuren en poorten. De langse gevels zijn voorzien van een betonnen luifel, met een houten stootband aan de voorzijde, bevestigd door middel van geplooide bandijzers. Aan de dokzijde diende deze luifel om het tweede spoor van de halfportaalkranen te dragen. Aan de straatzijde konden goederen worden geladen en gelost door middel van acht ijzeren armlieren. Op de borstweringen van de vier gevels zijn frontons aanwezig met opschrift ‘HANGAR N° 1’ in rode letters. De borstweringen van de langse gevels bevatten ook de aanduiding van de gebouwdelen A, B, C en D. De structuur van het gebouw bestaat uit enerzijds massieve muren van baksteenmetselwerk en anderzijds een betonskelet voor de binnenstructuur. Het interieur is opgesplitst in 4 blokken, gescheiden van elkaar door massieve muren uit metselwerk. Deze verdeling is af te lezen op de gevels aan de dok- en straatzijde. Elk van deze blokken is voorzien van 2 trapcompartimenten die leiden naar de verdieping. Centraal vertrekt er vanop de verdieping één trap naar het dak.
PROJECT

Galerij

PROJECT

Kaarten

live chat just ask!